expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


F1 tým Renault: vznik, tři éry v F1, historie, tituly a statistiky


30.04.2025
 | 
6 min. čtení.

Renault je ve Formuli 1 legenda, jejíž historie sahá až do 70. let. Už tehdy byl tento tým známý pro odvážná inženýrská řešení a přelomové technologie, které přetvářely zaběhnutá pravidla hry. Francouzská stáj se už od svých prvních kroků ve F1 nebála výzev a postupně se vypracovala mezi ty nejlepší. Pojďte ji poznat blíže!

Založení týmu Renault a jeho historie do roku 1985

Renault se do F1 přihlásil v polovině 70. let, kdy vedení automobilky Renault rozhodlo, že vstoupí do světa nejrychlejších a nejvýkonnějších motorů.

V roce tak 1976 vznikl tým Renault Sport, který spojil inženýry z Viry-Châtillonu a závodní tým sídlící v Enstone. Už o rok později si první monopost Renaultu s označením RS 01 odkroužil premiéru F1 na Velké ceně Británie v Silverstone.

Monopost byl revoluční tím, že v něm automobilka použila turbomotor a právě na její podnět se k takémuto řešení přidaly postupně i ostatní týmy. Na druhou stranu, turbem poháněný RS 01 sice přinesl vysoký výkon, ale spolehlivost zaostávala. V letech 1977 a 1978 se proto tým soustředil na stabilizaci a vychytání všech problémů.

Průlom přišel v roce 1979 s vylepšeným modelem RS 10, kdy Jean-Pierre Jabouille zvítězil na domácí Velké ceně Francie. Tento okamžik potvrdil, že směřování k motorům s turbodmychadlem má potenciál a v podstatě i budoucnost.

Začátek 80. let byl ve znamení Alaina Prosta, který od 1981 postupně těžil z evoluce šasi RS 17 a později RS 20. V letech 1981 až 1983 se Renault pravidelně objevoval na pódiích, co znamenalo v sezónách 1981 a 1982 dvě třetí místa v poháru konstruktérů a v sezóně 1983 druhé místo. V roce 1983 získal Prost titul vicemistra.

Nejúspěšnější jezdci týmu a jaká vítězství a čeho dosáhli

Pokud jde o nejúspěšnější jezdce týmu Renault, ikonou prvního období byl právě zmiňovaný Alain Prost. Už v debutové sezóně 1981 vyhrál tři velké ceny a skončil 3. v šampionátu jezdců. O rok později umístění zopakoval. Vrchol jeho krátkého působení přišel v 1983, kdy s modelem RE30C zaknihoval celkem až 4 vítězství.

Novodobou kapitolu po přestávce začal Renault psát v sezóně 2002 a o rok později do jeho barev nastoupil talentovaný španěl, Fernando Alonso.

Ten v sezónách 2005 a 2006 dosáhl 7 vítězství, získal dva mistrovské tituly a společně s týmem také Pohár konstruktérů. Alonso svou schopností udržet výkon i při vysokém zatížení upevnil pozici Renaultu na špičce v tomto období v F1.

Silnou dvojici s Alonsem vytvořil italský pilot Giancarlo Fisichella a to právě během sezón 2005 a 2006.  Hned při své premiéře v Australské Grand Prix 2005 slavil vítězství a tento úspěch zopakoval i o rok později v Bahrajnu. Kromě toho během těchto dvou sezón přidal i dalších 7 pódiových umístění a tak týmu významně pomohl.

Posledním ikonickým jezdcem Renaultu byl Nico Hülkenberg. Ten påsobil v týmu v letech 2017 až 2019 a v sezóně 2018, kdy tým skončil 4. v Poháru konstruktérů, dosáhl 5 umístění v první šestce a výrazně pomohl k bodům pro Renault.

Jaké byly nejúspěšnější sezóny a jaké tituly tým získal

Pokud jde o nejúspěšnější sezóny, zde dosáhl Renault zajímavých výsledků ve všech obdobích F1. Ačkoli začátky byly těžké, 80. léta přinesla ovoce.

V ročníku 1981 tým s 54 body obsadil v Poháru konstruktérů třetí místo, o rok později toto umístění zopakoval a bodové konto zvýšil až na 62 bodů. V tomto období zaknihoval nejlepší výsledek v roce 1983, kdy se 79 body vystoupil na druhou příčku za Ferrari. To dosáhl zejména zásluhou legendárních výkonů Alaina Prosta.

O více než dvě dekády později přišlo vrcholné období pod vedením Fernanda Alonsa. V sezóně 2005 Renault s 191 body získal Pohár konstruktérů, Alonso vyhrál 7 závodů a sesadil tak z trůnu neporazitelné Ferrari a Michaela Schumachera.

O rok později, v sezóně 2006, Renault s 206 body znovu vyhrál Pohár konstruktérů a znovu i v této sezóně dokázal Renault porazit Ferrari a Alonso Schumachera. V dalším ročníku sice už Renault klesl v pořadí týmů na třetí místo za Ferrari a BMW Sauber, ale dvojice Kovalainen a Fisichella vyjezdila pro tým celkem 51 bodů.

V novodobé historii posledních ročníků zaznamenal tým nejlepší umístění v roce 2018 a to 4. místo v Poháru konstruktérů. Spolu až 122 bodů pro Renault v tomto ročníku vyjezdila dvojice pilotů Nico Hülkenberg a Carlos Sainz junior.

Shrnutí působení týmu Renault v F1, statistiky a úspěchy

Renault je tým, který je ve Formuli 1 doslova už legendou. Ačkoli nemá tolik úspěchů jako Ferrari, Williams, Red Bull či McLaren, nelze ho přehlédnout.

V momentě, kdy na okruh v Silverstone v roce 1977 odstartoval monopost RS 01 s prvním turbomotorem v historii, nesmazatelně přepsal dějiny nejslavnějších formulových závodů světa. Jako tovární tým se Renault do F1 zapojil v letech 1977 až 1985, 2002 až 2011 a 2016 až 2020. Celkem nastoupil až ve 403 závodech.

V nich zaznamenal 35 vítězství, 103 pódiových umístění, 51 pole position a jeho jezdci zajeli spolu až 33 nejrychlejších kol. Mezi největší úspěchy patří určitě dva po sobě jdoucí tituly konstruktérů v ikonických letech 2005 a 2006.

Právě v tomto období přidal své 2 jezdecké mistrovské tituly Fernanda Alonsa. Motory Renault přitom z F1 v podstatě ani neodešly, agregáty této značky totiž zářily v 90. letech i na začátku milénia a pro týmy Williams, Benetton i Red Bull. V roce 2011 dodával motory také pro tým Lotus, který měl označení Lotus Renault GP.

Renault je přitom něco jako encyklopedie vývoje motorů. Tradice, která začala u turbomotorového RS 01, prošla érou V10 i V8 a rovněž tak hybridní érou ve Formuli 1. Cesta této značky je tak trochu také cestou historie F1.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku